maandag, september 09, 2019

Boeken

In het kader van mijn inburgering heb ik een Museumkaart aangeschaft. In eerste instantie voor het GEM (Gemeentemuseum) in de achtertuin, maar uiteraard ook elders bruikbaar. Je moet toch wat in dit poolklimaat.

Zo belandde ik een paar weken geleden in Museum West, de voormalige Amerikaanse ambassade aan het Lange Voorhout. Een markant gebouw, waar ik kennis maakte met 2 bijzondere boeken: de Codex Seraphinianus en The Last American.


Codex Seraphinianus 
De lijvige Codex Seraphinianus maakte deel uit van de tentoonstelling Alfabetum over typografie en ik ben speciaal nog een keer teruggegaan om het beter te bekijken. Zo heb ik in de oude ambassade-bibliotheek, op een comfortable bank met een kopje thee, het gehele boek door gebladerd.

Eigenlijk heb ik niets met (papieren) boeken, maar hier maakte ik graag een uitzondering voor. In dit artikel over de Codex Seraphinianus kun je een indruk krijgen waarom.




The Last American 
En zowaar vond ik elders in het pand nog een interessant boek: The Last American. Hiervan waren kopieën van een aantal pagina’s voor de wigvormige ramen van de ambassade geplakt als onderdeel van een tentoonstelling van de Duitse kunstenaars Korpys / Löffler. Terwijl de tekst van de Codex Seraphinianus onbegrijpelijk is omdat de taal nog niet is ontsleuteld, vond ik van The Last American het verhaal juist bijzonder. 

Het is een in 1889 geschreven reisverslag van een Perzische prins, die in het jaar 2951 de ruïnes van New York en Washington bezoekt. In bepaalde kringen is het boekje populair vanwege de kritiek op de Amerikaanse (en deels ook onze) cultuur en de voorspelling van klimatologische rampen. Zelf vind ik het vooral bijzonder om de interessante omdraaiing die erin zit: een antiek volk dat een inmiddels verloren gegane hedendaagse cultuur archeologisch bestudeert.

Met de hilarische mis-interpretaties van dien, omdat de archeologische vondsten toch altijd vanuit de eigen cultuur worden geïnterpreteerd.  



Bij de Cornell University Library vond ik een ePub versie van het boekje. De opmaak was door de ongecorrigeerde OCR scan niet om aan te gluren en de tekst was ook nogal gehavend. Het boekje is niet zo heel groot, dus al gauw was ik bezig een goed leesbare versie te fröbelen. Digitaal restaureren, zeg maar.

Op mijn site staat de gerestaureerde Last American in 2 PDF-versies, een gecomprimeerde van 3MB en voor de echte liefhebbers de Hi-res versie van 38MB. 


Geen opmerkingen: