zaterdag, december 10, 2005

Wordt gratis gek en altijd feest

Mijn inbelprovider hier heet "Go nuts 4 free" en dat is me vorige week aardig gelukt. Al sinds jaar en dag verstuur ik mail van mijn eigen e-mailadres via hun smtp-server, maar dinsdag lukte dat ineens niet meer. Gezien het moment waarop de problemen begonnen werd de eerste paar dagen aan Delta gedacht, vooral door Ana´s stamgasten. Die maken vooral ´s avonds een gezellige pleisterplek van de winkel waarbij het wel en wee in de winkel, het wel en wee in Puerto Naos en het wel en wee van de wereld besproken en opgelost wordt, alleen de drank ontbreekt nog. Een paar dagen verder ging ik twijfelen aan mijn mailprogramma, hoewel ik de instellingen niet had gewijzigd. Toen een Ping-test wel gewoon reageerde heb ik uiteindelijk maar eens contact opgenomen met Gonuts, enigszins bemoeilijkt doordat ik geen mailtje kon sturen. Ondertussen ook de smtp-server van Terra geprobeerd, maar dat werkte ook niet. Om de één of andere vage reden moet een server voor de uitgaande mail dichtbij staan, voor inkomende maakt het nix uit. Die Terra-server zal wel in Madrid staan ofzo, veels te ver weg. Toen kwam het antwoord van Go nuts, voor een gratis dienst zijn ze wel netjes snel met antwoorden. Wat blijkt: je kunt hun Spaanse server niet gebruiken voor buitenlandse mail-adressen, dat schijnt zelfs illegaal te wezen want lokt spam uit. Daar kan ik me daar best iets bij voorstellen, maar het blijft merkwaardig dat het al die tijd wél functioneerde. Denk je eens in hoeveel spam ik in die jaren had kunnen sturen (woot). Maar goed, na een week bloed, zweet en telefoontikken is het raadsel opgelost. Ik heb me een Go nuts-account aangemeten, 4 free uiteraard, zodat ik toch vanaf hier mail kan blijven sturen. Na Delta en het mailmysterie diende het volgende leed zich aan in de vorm van de traditionele decemberdip, daar ontkom ik hier doorgaans ook niet aan en er was geen zilver tegen gewassen. Inmiddels kan ik het daglicht verdragen, maar m´n favo strandjes zijn een brug tever dus plof ik neer op het dichtsbijzijnde stukje strand: het haventje aan het eind van de straat. Elk nadeel heb z´n voordeel, dat blijkt maar weer.

Het strand is als gevolg van de Delta-schade van Gemeentewegen gesloten omdat de douches en wc´s het niet meer doen, maar toen bleek dat de toeristen zich daar weinig van aantrokken is er ondanks de sluiting wel toezicht. Voor zover er toeristen zijn, want het zijn er veel minder dan normaal, op de Spaanse vastelanders na. Het gerucht gaat dat er negatieve reisadviezen gegeven zijn in verband met de orkaan Epsilon en mogelijk een tsunami, als ware het dat La Palma een weekabonnement op natuurrampen heeft. Voorlopig zijn de sporen van Delta nog verre van uitgewist: de dag na de storm was er 1 en al bedrijvigheid en nu al anderhalve week helemaal nix. Wat er vorige week aan de hand was weet ik niet, maar afgelopen week was het feest: dinsdag de verjaardag van de democratie en donderdag een katholiek feest wat in Nederland "Maria onbevlekt ontvangen" heet. Geen hond die dat gelooft, maar iedereen neemt een "puente" (letterlijk: brug) dus een paar vakantiedagen ertussen en je hebt 1 week vrij. Volgende week gaat het herstel van het strand beginnen, maar of het veel verder komt dan "beginnen" betwijfel ik omdat Kerstmis alles bij elkaar ook een week of 2 duurt. Van Sinterklaas heeft, ondanks zijn vermeende woon- en verblijfplaats, hier gelukkig niemand gehoord want anders zou er tussen die 2 bruggen ongetwijfeld nóg een brug zitten. Er komt wel steeds meer kerstversiering in de winkels en op de terrassen: dennentakken, kerstmannen en rendieren. Men draait zelfs de hand niet om voor een busje kunstsneeuw, een tamelijk idiote combinatie met de zomerse temperaturen.

Als foto de dagelijkse traktaties van Puerto Noas, de beroemde zonsondergangen, tegenwoordig rond een uur of half 7. Ik heb er veel gezien, altijd bijzonder maar deze gaf toch zeker te denken dat Edvard Munch z´n Schreeuw niet in Noorwegen maar op La Palma heeft gesitueerd.

1 opmerking:

Karin Knijnenburg zei

Hoi Jan,

Sorry dat ik zo laat reageer, ik had op La Palma geen echte internet-aansluiting, ben nu weer in Kikkerland met breedband en zie nu pas dat er gereageerd is!

Ik heb wel wat adresjes in Puerto Naos, maar moet o.a. weten voor hoeveel personen. De mensen waar ik van huur/ die ik ken spreken overigens alleen Spaans. Mail me maar eens op palmerafalsa@terra.es, als je dit nog leest.