vrijdag, december 30, 2005

De laatste loodjes...


De Kerst was niet wit maar wel heel erg nat, een uitzonderlijk onophoudelijk tropisch geweld, de hele dag lang, maar dat gaf op het terras onder de luifel wel een exotisch en gezellig sfeertje. Locals zie of hoor je niet op Kerstavond en Kerstdag, behalve degenen die moeten werken, want er wordt op deze dagen uitsluitend in familieverband gevreten en gezopen. Op het terras dus alleen ontheemde buitenlanders, ik heb de halve middag met Elke zitten pimpelen, een aardige Duitse kunstenares die hier een paar maanden met hond bivakkeert. Zij miste haar Berlijnse Weihnachten met Glühwein wel erg, maar de plaatselijke halve litertjes maken een hoop goed. 2e Kerstdag bestaat hier niet en gelukkig scheen de zon weer volop, zodat alles weer op kon drogen en de normale routine weer kon worden opgepakt. Woensdag belande ik onverwachts weer in Fuencaliente, nu eens niet bij Eva op bezoek, hoewel ik wel mijn wasgoed in haar garage heb gedumpt, maar als gids voor een Nederlands echtpaar met een huurauto waar ik in het hotel mee aan de klets was geraakt. Het was frisjes boven, maar wel droog, waardoor ik ook weer eens een rondje vulkaan kon doen. Voor de entree werden 2 toeristen en een gids/local gerekend, dus dat gaat de goede kant op. Na de vulkaan hebben we arepa´s en cachapa´s gegeten en dat viel in goede aarde, ondanks dat de man normaal gesproken geen dingen eet die hij niet kent. De baas van de Arepera ligt van mij al in een deuk, la Holandesa die verslingerd is aan zijn Venezuelaanse hapjes, maar nu sleur ik ook nog mijn landgenoten mee in die verslaving. Terug in Puerto Naos hoorde ik het nieuws van de dag: er was een vlot met 50 Afrikaanse bootvluchtelingen aangespoeld aan de kust van Mazo (bij het vliegveld), een primeur op La Palma terwijl dit op Lanzarote, Fuerteventura en soms op Gran Canaria een gebruikelijk fenomeen is. De kroonprins zit met vrouw en baby op Lanzarote, dus blijkbaar zijn ze een paar eilandjes verder gestuurd. Zo hobbelen we langzaamaan naar het einde van het jaar.... de stamgasten smeden al snode plannen, aangezien er de laatste jaren tijdens feestdagen systematisch en met veel succes op "rijden onder invloed" wordt gecontroleerd, blijven de allerergsten hier beneden. Dat kan nog best eens gezellig worden!



Rest mij nog jullie ook een gezellig en passend afscheid van het jaar te wensen!

Geen opmerkingen: