maandag, april 23, 2018

Samenwerken volgens de principes van de kosmische dag

Al bijna 20 jaar ben ik betrokken bij het Wholism Project, waarvan sinds 2011 als Project Partner. Het Wholism Project is een spiritueel geleid Project met het doel om mensen, dieren, planten en moeder Aarde te helpen bij de overgang van de kosmische nacht naar de kosmische dag. Hier kun je meer lezen over deze grootscheepse en radicale verandering van “life as we know it”: Het verschil tussen kosmische nacht en dag.

Vanwege mijn betrokkenheid bij het Wholism Project, kan het niet anders dan dat dit ook een invloed heeft op mijn manier van samenwerken. Jaren geleden vond ik het al veel leuker om een logo of huisstijl te ontwerpen in nauwe samenwerking met de klant, dan dat er werd gezegd “verzin jij maar wat” en dat het eerste schetsje zonder slag of stoot werd geaccepteerd als eindresultaat.
Ook werd me weleens gevraagd om een website te maken en keek de klant mij wazig aan als ik vroeg wat erin moest komen te staan. Onder andere hierom heb ik in 2014 het "Plan van Aanpak” geschreven. In dit document staat mijn werkwijze uitgelegd, maar ook andere zaken waarmee je te maken krijgt als een huisstijl en/of website wil laten maken.

Bij de twee laatste twee opdrachten merkte ik dat deze vanzelf verliepen volgens de principes van de kosmische dag. Dat betekent:

  • open agenda
  • heldere en directe communicatie
  • realistische doelen en planning
  • concrete afspraken en acties
  • enthousiasme

Omdat in tegenstelling tot de “men vraagt en wij draaien” werkwijze het traject niet muurvast ligt, staat vertrouwen in elkaar en in het project voorop: een basis van “samen komen we er wel uit”. Dat vraagt om openheid over en weer, bijvoorbeeld in geval van twijfels aan de haalbaarheid of als de plannen ineens veranderen.
Op die manier gaan we een proces in met als doel het meest optimale eindresultaat. Hierbij wordt zo goed mogelijk gebruik gemaakt van ieders ervaring, kennis en kwaliteiten en niet te vergeten van het plezier om samen iets neer te zetten.

Als je begeleiding of uitvoering van een communicatieproject nodig hebt en deze werkwijze spreekt je aan, lees dan verder in mijn Plan van Aanpak.

Geen opmerkingen: